undefined

Effectiveness of the Let’s Move It multi-level vocational school-based intervention on physical activity and sedentary behavior : a cluster randomized trial

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Hankonen, Nelli; Haukkala, Ari; Palsola, Minttu; Heino, Matti Toivo Juhani; Sund, Reijo; Tokola, Kari; Absetz, Pilvikki; Araújo-Soares, Vera; Sniehotta, Falko F.; Borodulin, Katja; Uutela, Antti; Lintunen, Taru; Vasankari, Tommi;

Tiivistelmä

Background Low levels of physical activity (PA), more prevalent among those with low education, require effective interventions. Fewer trials have tested interventions to decrease sedentary behavior (SB). No school-based interventions have shown lasting effects on PA or SB in vocational schools. Purpose To examine whether the Let’s Move It intervention has effects on behavioral and clinical outcomes among vocational students after 2 and 14 months. Methods A cluster randomized trial in 6 school units in vocational education in Finland (N = 1112) (mean age 18.5 years, range 15–46). The multi-component intervention targeted in-class activity opportunities (eg, teacher-led activity breaks, equipment in classrooms), and students’ motivation and self-regulation (eg, 6 group sessions, à 45–60 min, during the intensive intervention period of 2 months). Valid (≥ 4 days, ≥ 10 h/day) accelerometer data were obtained from 741 students at baseline, 521 (70.3%) at 2 months, and 406 (54.8%) at 14 months. Results No evidence of a significant intervention effect on the co-primary outcomes (moderate-to-vigorous PA, SB, breaks in SB) was found. Participants in the intervention arm reduced their total daily SB time by 32 min (95% CI, −43.2 to −20.8) on weekdays, compared with the control arm’s reduction of 8.6 (95% CI, −19.5 to 2.3) and engaged in more accelerometer-measured light PA during school time. Few differences were found in secondary outcomes. The fidelity of intervention delivery was relatively good. Conclusions This school-based intervention did not affect leisure-time activity. Despite a positive outcome on school-time light PA, more comprehensive or intensive environmental changes may be needed to meaningfully improve vocational students’ total activity.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Tampereen yliopisto

Palsola Minttu

Hankonen Nelli

Absetz Pilvikki Orcid -palvelun logo

Vasankari Tommi

Itä-Suomen yliopisto

Sund Reijo Tapani Orcid -palvelun logo

Jyväskylän yliopisto

Lintunen Taru Orcid -palvelun logo

Helsingin yliopisto

Uutela Antti

Haukkala Ari

Borodulin Katja

Heino Matti Toivo Juhani

Palsola Minttu

Hankonen Nelli

Sund Reijo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

59

Numero

1

Artikkelinumero

kaaf023

Julkaisu­foorumi

51204

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liikuntatiede; Biolääketieteet; Kansanterveystiede, ympäristö ja työterveys; Sosiologia; Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1093/abm/kaaf023

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä