Effectiveness of the Let’s Move It multi-level vocational school-based intervention on physical activity and sedentary behavior : a cluster randomized trial
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Hankonen, Nelli; Haukkala, Ari; Palsola, Minttu; Heino, Matti Toivo Juhani; Sund, Reijo; Tokola, Kari; Absetz, Pilvikki; Araújo-Soares, Vera; Sniehotta, Falko F.; Borodulin, Katja; Uutela, Antti; Lintunen, Taru; Vasankari, Tommi;
Tiivistelmä
Background Low levels of physical activity (PA), more prevalent among those with low education, require effective interventions. Fewer trials have tested interventions to decrease sedentary behavior (SB). No school-based interventions have shown lasting effects on PA or SB in vocational schools. Purpose To examine whether the Let’s Move It intervention has effects on behavioral and clinical outcomes among vocational students after 2 and 14 months. Methods A cluster randomized trial in 6 school units in vocational education in Finland (N = 1112) (mean age 18.5 years, range 15–46). The multi-component intervention targeted in-class activity opportunities (eg, teacher-led activity breaks, equipment in classrooms), and students’ motivation and self-regulation (eg, 6 group sessions, à 45–60 min, during the intensive intervention period of 2 months). Valid (≥ 4 days, ≥ 10 h/day) accelerometer data were obtained from 741 students at baseline, 521 (70.3%) at 2 months, and 406 (54.8%) at 14 months. Results No evidence of a significant intervention effect on the co-primary outcomes (moderate-to-vigorous PA, SB, breaks in SB) was found. Participants in the intervention arm reduced their total daily SB time by 32 min (95% CI, −43.2 to −20.8) on weekdays, compared with the control arm’s reduction of 8.6 (95% CI, −19.5 to 2.3) and engaged in more accelerometer-measured light PA during school time. Few differences were found in secondary outcomes. The fidelity of intervention delivery was relatively good. Conclusions This school-based intervention did not affect leisure-time activity. Despite a positive outcome on school-time light PA, more comprehensive or intensive environmental changes may be needed to meaningfully improve vocational students’ total activity.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Helsingin yliopisto
Uutela Antti
Haukkala Ari
Borodulin Katja
Heino Matti Toivo Juhani
Palsola Minttu
Hankonen Nelli
Sund Reijo
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Volyymi
59
Numero
1
Artikkelinumero
kaaf023
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Kustantajan version lisenssi
CC BY
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Liikuntatiede; Biolääketieteet; Kansanterveystiede, ympäristö ja työterveys; Sosiologia; Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1093/abm/kaaf023
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä