School staff members’ professional agency in Finland, Scotland and Sweden – A comparative study
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Hökkä, Päivi; Räikkönen, Eija; Vähäsantanen, Katja; Sarazin, Marc; Lund, Anna; Pantić, Natasa;
Tiivistelmä
Professional agency has been comprehensively investigated in educational contexts, but there have been few quantitative or comparative studies. This quantitative study explored school staff members’ professional agency in Finland, Scotland, and Sweden, addressing three dimensions of agency: influencing at work, participation at work, and negotiating professional identity. The questionnaire data indicated fairly strong agency among lower secondary school staff members across the dimensions and countries. Professional agency was perceived to be stronger in Sweden than in Finland or Scotland. There were some differences between the countries in terms of the background variables (e.g. working experience) affecting professional agency in schools.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
159
Artikkelinumero
104998
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Kustantajan version lisenssi
CC BY
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1016/j.tate.2025.104998
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä