Gender inequalities, research funding and organisational practices : Academic mothers in Finnish universities
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Vehviläinen, Marja; Ikonen, Hanna-Mari; Korvajärvi, Päivi;
Tiivistelmä
This chapter examines how gender equality in academic work and careers is (not) supported at the interplay of funding agency and university practices in the context of academic capitalism in Finland. By analysing researchers’ experiences, reported in 30 career interviews with women working in health technology in Finland (2018–2020), it interrogates one of the persistent gender inequalities in universities – the combination of research work and motherhood – and traces how this (non)support affects the careers of academic mothers having parental leave and children. Even though the practices of funding agencies can contribute significantly to the gender equality of academic careers, it is the combination of the practices of academic organisations and funding agencies that matters even more strongly to gender equality and women’s careers.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Tampereen yliopisto
Vehviläinen Marja
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
The Social Production of Research : Perspectives on Funding and Gender
Kustantaja
Sivut
66-80
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet; Yhteiskuntamaantiede, talousmaantiede; Sosiologia; Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.4324/9781003330431-7
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä