Flow Experience in Software Engineering
Julkaisuvuosi
2023
Tekijät
Ritonummi, Saima; Siitonen, Valtteri; Salo, Markus; Pirkkalainen, Henri; Sivunen, Anu;
Tiivistelmä
Software engineering (SE) requires high analytical skills and creativity, which makes it an excellent context for experiencing flow. Although previous work in the SE context has identified how positive affect and development tools can support the flow experience, there is still much to uncover about the characteristics of software developers’ flow experiences. To address this gap in knowledge, we conducted a qualitative critical incident technique (CIT) questionnaire (n = 401) on the flow-facilitating factors and characteristics of flow in the SE context. The most important flow-facilitating factors in developers’ work included optimal challenge, high motivation, positive developer experience (DX), and no distractions or interruptions. The flow experiences were characterized by absorption, effortless control, intrinsic reward, and high performance. Our study identifies the features of flow commonly addressed in flow research; however, it also highlights how IT use, especially development tools that provide positive DX, as well as being able to work without excessive distractions and interruptions are important facilitators of developers’ flow.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Konferenssi
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A4 Artikkeli konferenssijulkaisussaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Konferenssi
Kustantaja
Sivut
618-630
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet; Liiketaloustiede; Psykologia
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1145/3611643.3616263
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä