undefined

Sensory Appeal and Routines Beat Health Messages and Visibility Enhancements: Mixed-Methods Analysis of a Choice-Architecture Intervention in a Workplace Cafeteria

Julkaisuvuosi

2022

Tekijät

Rantala, Eeva; Järvelä-Reijonen, Elina; Pettersson, Kati; Laine, Janne; Vartiainen, Paula; Närväinen, Johanna; Pihlajamäki, Jussi; Poutanen, Kaisa; Absetz, Pilvikki; Karhunen, Leila

Tiivistelmä

Easier recognition and enhanced visibility of healthy options supposedly increase healthy choices, but real-world evidence remains scarce. Addressing this knowledge gap, we promoted nutritionally favourable foods in a workplace cafeteria with three choice-architectural strategies—priming posters, point-of-choice nutrition labels, and improved product placement—and assessed their effects on visual attention, food choices, and food consumption. Additionally, we developed a method for analysing real-world eye-tracking data. The study followed a pretest–posttest design whereby control and intervention condition lasted five days each. We monitored visual attention (i.e., total number and duration of fixations) and food choices with eye tracking, interviewed customers about perceived influences on food choices, and measured cafeteria-level food consumption (g). Individual-level data represents 22 control and 19 intervention participants recruited at the cafeteria entrance. Cafeteria-level data represents food consumption during the trial (556/589 meals sold). Results indicated that the posters and labels captured participants’ visual attention (~13% of fixations on defined areas of interest before food choices), but the intervention had insignificant effects on visual attention to foods, on food choices, and on food consumption. Interviews revealed 17 perceived influences on food choices, the most common being sensory appeal, healthiness, and familiarity. To conclude, the intervention appeared capable of attracting visual attention, yet ineffective in increasing healthier eating. The developed method enabled a rigorous analysis of visual attention and food choices in a natural choice setting. We discuss ways to boost the impact of the intervention on behaviour, considering target groups’ motives. The work contributes with a unique, mixed-methods approach and a real-world setting that enabled a multi-dimensional effects evaluation with high external validity.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Rantala Eeva Orcid -palvelun logo

Laine Janne Orcid -palvelun logo

Närväinen Johanna

Poutanen Kaisa

Pettersson Kati

Tampereen yliopisto

Absetz Pilvikki Orcid -palvelun logo

Itä-Suomen yliopisto

Järvelä-Reijonen Elina Kukka-Maaria

Pihlajamäki Jussi Antero

Karhunen Leila Johanna

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

14

Numero

18

Artikkelinumero

3731

Julkaisu­foorumi

77023

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Avoimen saatavuuden kirjoittajamaksu €

789

Muut tiedot

Tieteenalat

Lääketieteen tekniikka; Yleislääketiede, sisätaudit ja muut kliiniset lääketieteet; Terveystiede; Kansanterveystiede, ympäristö ja työterveys

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.3390/nu14183731

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä