undefined

Mediated learning materials : visibility checks in telepresence robot mediated classroom interaction

Julkaisuvuosi

2021

Tekijät

Jakonen, Teppo; Jauni, Heidi

Abstrakti:

Videoconferencing is increasingly used in education as a way to support distance learning. This article contributes to the emerging interactional literature on video-mediated educational interaction by exploring how a telepresence robot is used to facilitate remote participation in university-level foreign language teaching. A telepresence robot differs from commonly used videoconferencing set-ups in that it allows mobility and remote camera control. A remote student can thus move a classroom-based robot from a distance in order to shift attention between people, objects and environmental structures during classroom activities. Using multimodal conversation analysis, we focus on how participants manage telepresent remote students’ visual access to classroom learning materials. In particular, we show how visibility checks are accomplished as a sequential and embodied practice in interaction between physically dispersed participants. Moreover, we demonstrate how participants conduct interactional work to make learning materials visible to the remote student by showing them and guiding the ‘seeing’ of materials. The findings portray some ways in which participants in video-mediated interaction display sensitivity to the possibility of intersubjective trouble and the recipient’s visual perspective. Besides increasing understanding of visual and interactional practices in technology-rich learning environments, the findings can be applied in the pedagogical design of such environments.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Turun yliopisto

Jakonen Teppo

Tampereen yliopisto

Jauni Heidi Orcid -palvelun logo

Jyväskylän yliopisto

Jakonen Teppo Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Routledge

Volyymi

12

Numero

1-2

Sivut

121-145

Julkaisu­foorumi

53519

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/19463014.2020.1808496

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä