Social and health care educators' perceptions of competence in digital pedagogy : A qualitative descriptive study
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Ryhtä, Iina; Elonen, Imane; Saaranen, Terhi; Sormunen, Marjorita; Mikkonen, Kristina; Kääriäinen, Maria; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Koivula, Meeri; Koskimäki, Minna; Lähteenmäki, Marja-Leena; Wallin, Outi; Sjögren, Tuulikki; Salminen, Leena
Tiivistelmä
Background Digitalisation has made digital competence a necessity for those working in social and healthcare. A high degree of competence in digital pedagogy is required of educators to meet the challenge of educating future professionals who are themselves highly digitally competent. Objectives The aim of this study was to describe the perceptions of competence in digital pedagogy that educators in social and healthcare have. Design A qualitative descriptive study. Participants The participants were Finnish-speaking social and healthcare educators (n = 37) working at six Finnish universities of applied sciences (UAS). Methods Group interviews (n = 12) were conducted during spring 2018. Each group consisted of 2–5 educators, with a total of 37 educators. The data was analysed using an inductive content analysis. Results According to the interviewed educators, competence in digital pedagogy involved pedagogical, digital, and ethical skills and awareness. The educators were aware of the possibilities afforded by digital technology and had a positive view on how the technology could be utilised in education. However, the educators were concerned that technology might solely be utilised for the sake of digitalisation instead of being pedagogically preferable. Conclusions In the future, the results of this study can be utilised while developing an instrument to evaluate the level of competence in digital pedagogy. Examining the perceptions of the educators will allows us to better understand the phenomena from the educators' point of view.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti
Volyymi
92
Artikkelinumero
104521
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Hoitotiede; Kasvatustieteet; Terveystiede
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1016/j.nedt.2020.104521
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä