Robot acceptance model for care (RAM-care) : A principled approach to the intention to use care robots
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Turja, Tuuli; Aaltonen, Iina; Taipale, Sakari; Oksanen, Atte
Tiivistelmä
Robots are emerging in welfare services, and organizations require information on whether novel technologies are approved among staff. On the basis of technology acceptance theories, this study proposes a model that adds a principled approach to the intention to use care robots. Data of 544 professionals with care robot experience were collected. The use intention was predicted by usefulness, enjoyment, social influence, and attitude. Respondents who found robots useful and accepted by their colleagues were more likely to view robot use as consistent with their personal values. The care robot acceptance model supports consideration of the profession-specific context in robotization.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Aaltonen Iina
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Volyymi
57
Numero
5
Artikkelinumero
103220
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet; Sähkö-, automaatio- ja tietoliikennetekniikka, elektroniikka; Kone- ja valmistustekniikka; Hoitotiede; Liiketaloustiede; Psykologia; Media- ja viestintätieteet; Sosiologia; Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1016/j.im.2019.103220
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä