Home Literacy Environment and Reading Acquisition in Finland
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Silinskas, Gintautas; Davolyte, Justina
Abstrakti:
This chapter reviews the findings of research on the associations between home literacy environment (HLE) and literacy development in Finland. Findings from longitudinal data including children transitioning from kindergarten to Grade 1 in the general population were examined. The findings of existing studies (1) support the premises of the home literacy model developed by Sénéchal and LeFevre [Child Development 73:445–460, 2002; Child Development 85:1552–1568, 2014], (2) shed light on the transactional processes between an HLE and children’s literacy development before and during grade school, (3) expand on the role of parental beliefs and child’s motivation within the home literacy model, and (4) provide evidence on the differential role of parent and child gender in HLE research. Practical implications of the findings are discussed.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Emojulkaisun nimi
Home Literacy Environment and Literacy Acquisition : Evidence from Different Languages and Contexts
Kustantaja
Sivut
157-172
ISSN
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Psykologia; Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Sveitsi
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1007/978-3-031-87124-5_10
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä