undefined

Home Literacy Environment and Reading Acquisition in Finland

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Silinskas, Gintautas; Davolyte, Justina

Abstrakti:

This chapter reviews the findings of research on the associations between home literacy environment (HLE) and literacy development in Finland. Findings from longitudinal data including children transitioning from kindergarten to Grade 1 in the general population were examined. The findings of existing studies (1) support the premises of the home literacy model developed by Sénéchal and LeFevre [Child Development 73:445–460, 2002; Child Development 85:1552–1568, 2014], (2) shed light on the transactional processes between an HLE and children’s literacy development before and during grade school, (3) expand on the role of parental beliefs and child’s motivation within the home literacy model, and (4) provide evidence on the differential role of parent and child gender in HLE research. Practical implications of the findings are discussed.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Silinskas Gintautas Orcid -palvelun logo

Davolyte Justina

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisukanavan tiedot

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Sveitsi

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1007/978-3-031-87124-5_10

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä