Reading development among monolingual Swedish-speaking and bilingual Finnish–Swedish children from Grade 1 to Grade 3
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Vataja, Pia; Westerholm, Jari; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Aro, Mikko; Kronberg, Nea; Salmi, Paula
Abstrakti:
The purpose of the study was to investigate how the reading skills of monolingual Swedish (n = 269) and bilingual Finnish–Swedish (n = 229) children in Swedish-medium schools in Finland develop from Grade 1 to Grade 3 and how vocabulary, rapid automatized naming and decoding speed in Grade 1 predict reading fluency and comprehension in Grade 3. The results showed that the development of reading skills in language groups was similar. The SEM models were similar across both language groups. Decoding speed and rapid automatized naming (RAN) in Grade 1 predicted Decoding speed in Grade 3, and Decoding speed predicted Reading efficiency across both groups. The results underline the similarity in the developmental trajectories of reading skills despite group differences. The results suggest that the school system may help reduce differences in children’s reading development related to language background. However, group differences still persist in Grade 3.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Kustantaja
Volyymi
Early online
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet; Kielitieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/00313831.2025.2506375
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä