undefined

Reading development among monolingual Swedish-speaking and bilingual Finnish–Swedish children from Grade 1 to Grade 3

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Vataja, Pia; Westerholm, Jari; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Aro, Mikko; Kronberg, Nea; Salmi, Paula

Abstrakti:

The purpose of the study was to investigate how the reading skills of monolingual Swedish (n = 269) and bilingual Finnish–Swedish (n = 229) children in Swedish-medium schools in Finland develop from Grade 1 to Grade 3 and how vocabulary, rapid automatized naming and decoding speed in Grade 1 predict reading fluency and comprehension in Grade 3. The results showed that the development of reading skills in language groups was similar. The SEM models were similar across both language groups. Decoding speed and rapid automatized naming (RAN) in Grade 1 predicted Decoding speed in Grade 3, and Decoding speed predicted Reading efficiency across both groups. The results underline the similarity in the developmental trajectories of reading skills despite group differences. The results suggest that the school system may help reduce differences in children’s reading development related to language background. However, group differences still persist in Grade 3.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Lerkkanen Marja-Kristiina Orcid -palvelun logo

Aro Mikko Orcid -palvelun logo

Kronberg Nea

Vataja Pia

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Routledge

Volyymi

Early online

Julkaisu­foorumi

66782

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/00313831.2025.2506375

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä