undefined

Liikunnanopetuksen tuntimäärät ja oppilaiden arvosanat

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Palomäki, Sanna; Lyyra, Nelli

Tiivistelmä

Liikuntaa opetetaan perusopetuksessa kaikille yhteisenä oppiaineena jokaisella luokkatasolla vähintään kaksi vuosiviikkotuntia (Valtioneuvoston asetus 111/2023). Tyypillisesti se vastaa 2x45 minuutin oppituntia viikossa, mutta joissakin kouluissa opetusta voidaan toteuttaa myös 75 minuutin oppitunteina. Tämän lisäksi valtakunnallisessa tuntijaossa on luokkatasoille 3–6 sekä 7–9 yksi liikunnan vuosiviikkotunti, jonka sijoittamisesta opetuksen järjestäjä voi päättää. Etenkin yläkoulussa nuorilla on mahdollisuus suorittaa myös vapaavalintaisia liikuntakursseja. Lukiossa oppiaineiden mitoitus perustuu opintopisteisiin. Lukion liikunnan kaikille yhteiset opintojaksot LI1 Oppiva liikkuja ja LI2 Aktiivinen elämä ovat kahden opintopisteen laajuisia, mikä vastaa 28,5 tuntia opetusta. (OPH 2019) Lukiolaiset opiskelevat eri oppiaineita jaksoissa, eikä lukujärjestyksessä useinkaan ole liikuntaa koko lukuvuoden ajalle. Jos lukiolaisella on esimerkiksi kaksi 75 minuutin liikuntatuntia viikossa, tulee yksi liikunnan opintojakso suoritettua noin 11 viikon aikana. Kaikki lukiot tarjoavat liikunnasta myös kolme valtakunnallisesti määriteltyä valinnaista opintojaksoa (OPH 2019), ja lisäksi monissa lukioissa voi opiskella koulukohtaisia liikunnan valinnaisia. Sekä perusopetuksessa että lukiossa liikunnan summatiivinen arviointi perustuu arvosanoihin: erinomainen (10), kiitettävä (9), hyvä (8), tyydyttävä (7), kohtalainen (6), välttävä (5) ja hylätty (4). Ensimmäisen kerran numeroarvosanat annetaan neljännen luokan todistuksiin. (OPH 2020a) Liikunnassa arvioidaan sekä oppilaan osaamista liikunnassa että työskentelytaitoja. Perusopetuksessa liikunnan arviointia linjaavat kymmenen valtakunnallista arviointikriteeriä, jotka on annettu kuudennen luokan ja yhdeksännen luokan arviointiin. (OPH 2020b) Lukiossa vastaavia valtakunnallisia arviointikriteereitä ei ole, vaan arvioinnin tulee perustua kunkin opintojakson tavoitteisiin. Yhteistä perusopetuksen ja lukion arvioinnin periaatteille on esimerkiksi se, että opiskelijan arvot, asenteet, henkilökohtaiset ominaisuudet sekä kunto-ominaisuuksien taso tulee jättää arvioinnin ulkopuolelle. (OPH 2019; OPH 2020b)
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Lyyra Nelli

Palomäki Sanna

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Ammatillinen

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liikuntatiede; Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Ei