Liikunnanopetuksen tuntimäärät ja oppilaiden arvosanat
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Palomäki, Sanna; Lyyra, Nelli
Tiivistelmä
Liikuntaa opetetaan perusopetuksessa kaikille yhteisenä oppiaineena jokaisella luokkatasolla vähintään kaksi vuosiviikkotuntia (Valtioneuvoston asetus 111/2023). Tyypillisesti se vastaa 2x45 minuutin oppituntia viikossa, mutta joissakin kouluissa opetusta voidaan toteuttaa myös 75 minuutin oppitunteina. Tämän lisäksi valtakunnallisessa tuntijaossa on luokkatasoille 3–6 sekä 7–9 yksi liikunnan vuosiviikkotunti, jonka sijoittamisesta opetuksen järjestäjä voi päättää. Etenkin yläkoulussa nuorilla on mahdollisuus suorittaa myös vapaavalintaisia liikuntakursseja. Lukiossa oppiaineiden mitoitus perustuu opintopisteisiin. Lukion liikunnan kaikille yhteiset opintojaksot LI1 Oppiva liikkuja ja LI2 Aktiivinen elämä ovat kahden opintopisteen laajuisia, mikä vastaa 28,5 tuntia opetusta. (OPH 2019) Lukiolaiset opiskelevat eri oppiaineita jaksoissa, eikä lukujärjestyksessä useinkaan ole liikuntaa koko lukuvuoden ajalle. Jos lukiolaisella on esimerkiksi kaksi 75 minuutin liikuntatuntia viikossa, tulee yksi liikunnan opintojakso suoritettua noin 11 viikon aikana. Kaikki lukiot tarjoavat liikunnasta myös kolme valtakunnallisesti määriteltyä valinnaista opintojaksoa (OPH 2019), ja lisäksi monissa lukioissa voi opiskella koulukohtaisia liikunnan valinnaisia. Sekä perusopetuksessa että lukiossa liikunnan summatiivinen arviointi perustuu arvosanoihin: erinomainen (10), kiitettävä (9), hyvä (8), tyydyttävä (7), kohtalainen (6), välttävä (5) ja hylätty (4). Ensimmäisen kerran numeroarvosanat annetaan neljännen luokan todistuksiin. (OPH 2020a) Liikunnassa arvioidaan sekä oppilaan osaamista liikunnassa että työskentelytaitoja. Perusopetuksessa liikunnan arviointia linjaavat kymmenen valtakunnallista arviointikriteeriä, jotka on annettu kuudennen luokan ja yhdeksännen luokan arviointiin. (OPH 2020b) Lukiossa vastaavia valtakunnallisia arviointikriteereitä ei ole, vaan arvioinnin tulee perustua kunkin opintojakson tavoitteisiin. Yhteistä perusopetuksen ja lukion arvioinnin periaatteille on esimerkiksi se, että opiskelijan arvot, asenteet, henkilökohtaiset ominaisuudet sekä kunto-ominaisuuksien taso tulee jättää arvioinnin ulkopuolelle. (OPH 2019; OPH 2020b)
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
AmmatillinenOKM:n julkaisutyyppiluokitus
D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa : LIITU-tutkimuksen tuloksia 2024
Kustantaja
Sivut
60-63
ISSN
ISBN
Julkaisufoorumi
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Liikuntatiede; Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Ei