Finding Support in Emotional Expression : An Analysis of the Implications of Emotional Communication on Enterprise Social Media
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Zoonen, Ward van; Sivunen, Anu E.
Tiivistelmä
Emotions are widely present in the digital architectures that shape organizational communication. This paper examines the role of emotional expressions on enterprise social media (ESM) and their impact on the perception of social support and trust among employees. Drawing from affective events theory (AET) and emotion as social information (EASI), it explores how digital expressions of emotions shape organizational relationships, specifically focusing on the persistence of such expressions. Through a survey of 313 employees, we analyze perceived emotional expressions on Microsoft Teams and their correlations with social support and trust. Hypotheses are tested using structural equation modeling. The findings highlight that positive emotional expressions are positively associated with affective and cognitive trust through social support. In contrast, negative emotions are negatively associated with these trust dimensions through social support. Notably, the findings highlight the moderating effect of communication persistence, which mitigates negative emotional expressions’ adverse effects on social support. These findings contribute to the organizational behavior and management literature by highlighting the nuanced relationships between persistent digital emotional expressions and trust dynamics in the digital workplace.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
Early online
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Liiketaloustiede; Media- ja viestintätieteet; Kielitieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Saksa
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1016/j.emj.2025.04.003
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä