undefined

Liikunnanopettajien ammatillinen identiteettioppiminen

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Virta, Jukka

Abstrakti:

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikunnanopettajien ammatillista identiteettioppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää liikunnanopettajien ammatillisen identiteetin muodostumisen ja ammatillisen oppimisen välisiä yhteyksiä sekä ammatillisen identiteetin jännitteiden merkitystä ammatillisen identiteettioppimisen prosessissa. Tarkemmat tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia erilaisia polkuja liikunnanopettajien ammatillisessa identiteettioppimisessa on tunnistettavissa? 2) Millaisia ammatillista identiteettiä koskevia jännitteitä voidaan tunnistaa ja mikä on niiden merkitys ammatillisessa identiteettioppimisessa? Tutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta ja osatutkimusten tuloksista tehdystä teorialähtöisestä laadullisesta meta-analyysistä (Timulak 2009). Meta-analyysissä käytettiin teoreettisena viitekehyksenä ammatillisen identiteettioppimisen viitekehystä (Beijaard, Koopman & Schellings 2023). Tutkimushaastatteluihin osallistui yhteensä 24 liikunnanopettajaa (20 opettajaopiskelijaa, 4 opettajaa). Meta-analyysissä tunnistettiin viisi ammatillisen identiteettioppimisen polkua: 1) ammatillisen identiteettityön, 2) ammatillisen oppimisen, 3) ammatillisen identiteetin ja oppimisen vuorovaikutteisen vahvistumisen, 4) ammatillisen identiteettioppimisen syklisyyden ja 5) ammatillisen identiteettioppimisen torjumisen polut. Lisäksi havaittiin kolme jännitettä, jotka syntyivät opettajaidentiteetin seuraavien puolien välille: 1) millainen opettaja olen - millainen opettaja haluan olla, 2) millainen opettaja olen - millainen opettaja kuvittelen olevani, 3) millainen opettaja olen - millainen opettaja minun tulisi olla. Tulokset lisäävät ymmärrystä ammatillisen identiteettioppimisen prosessista ja vahvistavat käsitystä ammatillisen identiteetin muodostumisen ja ammatillisen oppimisen välisestä läheisestä yhteydestä. Opettajien senhetkisellä ammatillisella identiteetillä ja sen kehityssuunnalla oli merkittävä rooli ammatillisen identiteettioppimisen prosessissa. Jännitteillä oli myös keskeinen merkitys ammatillisessa identiteettioppimisessa: ne toisaalta edistivät, toisaalta estivät ammatillisen identiteettioppimisen prosessia. Opettajankoulutuksen olisi tärkeä tunnistaa opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumisen eri vaiheita, sallia ja kannustaa opiskelijoiden toimijuutta sekä tarjota mahdollisuuksia ja tukea ammatillisen identiteettioppimisen pohdinnoille opettajaopintojen eri vaiheissa.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Erillisteos

Yleisö

Tieteellinen

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

G5 Artikkeliväitöskirja

Julkaisukanavan tiedot

Lehti/Sarja

JYU Dissertations

Kustantaja

Jyväskylän yliopisto

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Liikuntatiede; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä