Liikunnanopettajien ammatillinen identiteettioppiminen
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Virta, Jukka
Abstrakti:
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikunnanopettajien ammatillista identiteettioppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää liikunnanopettajien ammatillisen identiteetin muodostumisen ja ammatillisen oppimisen välisiä yhteyksiä sekä ammatillisen identiteetin jännitteiden merkitystä ammatillisen identiteettioppimisen prosessissa. Tarkemmat tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia erilaisia polkuja liikunnanopettajien ammatillisessa identiteettioppimisessa on tunnistettavissa? 2) Millaisia ammatillista identiteettiä koskevia jännitteitä voidaan tunnistaa ja mikä on niiden merkitys ammatillisessa identiteettioppimisessa? Tutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta ja osatutkimusten tuloksista tehdystä teorialähtöisestä laadullisesta meta-analyysistä (Timulak 2009). Meta-analyysissä käytettiin teoreettisena viitekehyksenä ammatillisen identiteettioppimisen viitekehystä (Beijaard, Koopman & Schellings 2023). Tutkimushaastatteluihin osallistui yhteensä 24 liikunnanopettajaa (20 opettajaopiskelijaa, 4 opettajaa). Meta-analyysissä tunnistettiin viisi ammatillisen identiteettioppimisen polkua: 1) ammatillisen identiteettityön, 2) ammatillisen oppimisen, 3) ammatillisen identiteetin ja oppimisen vuorovaikutteisen vahvistumisen, 4) ammatillisen identiteettioppimisen syklisyyden ja 5) ammatillisen identiteettioppimisen torjumisen polut. Lisäksi havaittiin kolme jännitettä, jotka syntyivät opettajaidentiteetin seuraavien puolien välille: 1) millainen opettaja olen - millainen opettaja haluan olla, 2) millainen opettaja olen - millainen opettaja kuvittelen olevani, 3) millainen opettaja olen - millainen opettaja minun tulisi olla. Tulokset lisäävät ymmärrystä ammatillisen identiteettioppimisen prosessista ja vahvistavat käsitystä ammatillisen identiteetin muodostumisen ja ammatillisen oppimisen välisestä läheisestä yhteydestä. Opettajien senhetkisellä ammatillisella identiteetillä ja sen kehityssuunnalla oli merkittävä rooli ammatillisen identiteettioppimisen prosessissa. Jännitteillä oli myös keskeinen merkitys ammatillisessa identiteettioppimisessa: ne toisaalta edistivät, toisaalta estivät ammatillisen identiteettioppimisen prosessia. Opettajankoulutuksen olisi tärkeä tunnistaa opiskelijoiden ammatillisen identiteetin muodostumisen eri vaiheita, sallia ja kannustaa opiskelijoiden toimijuutta sekä tarjota mahdollisuuksia ja tukea ammatillisen identiteettioppimisen pohdinnoille opettajaopintojen eri vaiheissa.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Virta Jukka
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Erillisteos
Yleisö
Tieteellinen
OKM:n julkaisutyyppiluokitus
G5 Artikkeliväitöskirja
Julkaisukanavan tiedot
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Liikuntatiede; Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä