undefined

You Just Need to Shower Them in the Sami Language : Practices Teachers Use to Revitalise Children’s South Sami Language

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Harju-Luukkainen, Heidi; Berg, Karianne; Kolberg, Asbjørn

Abstrakti:

Linguistic and culturally safe learning spaces are important from both language and culture revitalisation perspectives. This study has been conducted in a South Sami preschool and primary school in Norway. The South Sami (South Saami) is the southernmost Sami population, frequently described as a minority within the minority. The estimation for South Sami speakers in Norway is around 300, making the language severely endangered. This paper takes a closer look at how preschool and primary school teachers describe the South Sami language learning space from an instructional practice perspective. For this study, in total, three preschool teachers and three teachers from primary school were interviewed. This textual data was analysed with content analysis. According to the results, teachers approached South Sami language instructional practices from four main categories. According to the results, the entire South Sami educational context was seen as an important inclusive language and culture revitalising space.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Harju-Luukkainen Heidi Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisukanavan tiedot

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Alankomaat

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1163/9789004714847_011

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä