Monilukutaito ja varhainen kieltenopetus
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Sopanen, Pauliina; Mård-Miettinen, Karita; Hakola, Elina; Pitkänen-Huhta, Anne
Tiivistelmä
Monilukutaito, joka on yksi laaja-alaisista osaamisalueista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, on laaja käsite. Sillä tarkoitetaan erilaisten monimediaisten tekstien kriittistä tul kitsemista, tuottamista ja arvottamista kielellisesti, kulttuurisesti ja teknologisesti moninaisis sa ympäristöissä. Monilukutaito liitetään usein äidinkielen opetukseen, mutta vieraiden kielten opettamista ja oppimista ei ole juurikaan tutkittu monilukutaidon näkökulmasta. Kieltenopetuksen varhentamisen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo perusopetuksen ensimmäisellä luokalla samaan aikaan, kun oppilas muutenkin aloittaa sosiaalistumisen koulun monimediaisiin tekstimaailmoihin. Varhainen kieltenopetus tarjoaa täten luontevan kontekstin monikielisissä tekstiympäristöissä toimimiseen. Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa Monilukutaito varhaista kieltenopetusta uudistamassa (MultiELL) Jyväskylän yliopiston tutkijat tarkastelevat varhaista kieltenopetusta monilukutaidon näkökulmasta.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
AmmatillinenOKM:n julkaisutyyppiluokitus
D1 Artikkeli ammattilehdessäJulkaisukanavan tiedot
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Viivästetysti avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet; Kielitieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä