undefined

Monilukutaito ja varhainen kieltenopetus

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Sopanen, Pauliina; Mård-Miettinen, Karita; Hakola, Elina; Pitkänen-Huhta, Anne

Tiivistelmä

Monilukutaito, joka on yksi laaja-alaisista osaamisalueista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, on laaja käsite. Sillä tarkoitetaan erilaisten monimediaisten tekstien kriittistä tul kitsemista, tuottamista ja arvottamista kielellisesti, kulttuurisesti ja teknologisesti moninaisis sa ympäristöissä. Monilukutaito liitetään usein äidinkielen opetukseen, mutta vieraiden kielten opettamista ja oppimista ei ole juurikaan tutkittu monilukutaidon näkökulmasta. Kieltenopetuksen varhentamisen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo perusopetuksen ensimmäisellä luokalla samaan aikaan, kun oppilas muutenkin aloittaa sosiaalistumisen koulun monimediaisiin tekstimaailmoihin. Varhainen kieltenopetus tarjoaa täten luontevan kontekstin monikielisissä tekstiympäristöissä toimimiseen. Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa Monilukutaito varhaista kieltenopetusta uudistamassa (MultiELL) Jyväskylän yliopiston tutkijat tarkastelevat varhaista kieltenopetusta monilukutaidon näkökulmasta.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Pitkänen-Huhta Anne Orcid -palvelun logo

Hakola Elina

Mård-Miettinen Karita Orcid -palvelun logo

Sopanen Pauliina Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Ammatillinen

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

D1 Artikkeli ammattilehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Lehti

Kielikukko

Kustantaja

FinRA

Volyymi

44

Numero

1

Sivut

8-12

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Viivästetysti avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä