Embracing the unexpected : Exploring the role of serendipity in newswriting
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Haapanen, Lauri; Perrin, Daniel
Tiivistelmä
This paper explores the role of serendipity in journalistic decision-making. The authors draw on 25 years of newsroom ethnography to introduce the concept of a horizon of foreseeable forthcoming phases (HFFP). This concept encompasses the potential next steps that journalists envision in their text production processes, based on the decisions they already made. The authors then analyze two complementary cases to illustrate how serendipity can influence journalistic decision-making. In the Bishop case, Type I serendipity opens up a valuable alternative to the journalist’s planning, leading them to pursue a new story. In contrast, in the Leba case, Type II serendipity is essential to helping the journalist overcome a seemingly hopeless situation. The authors conclude by arguing that serendipitous moments and the resulting emergent solutions hold the potential to reshape journalistic practices and routines, both on the micro level of text production, and on the macro level of professional development. They emphasize the growing importance of serendipity in times where human intelligence competes with algorithms.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
Early online
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Media- ja viestintätieteet; Kielitieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1177/17504813241281709
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä