Explainability in Educational Data Mining and Learning Analytics : An Umbrella Review
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Gunasekara, Sachini; Saarela, Mirka
Abstrakti:
This paper presents an umbrella review synthesizing the findings of explainability studies within the EDM and LA domains. By systematically reviewing existing reviews and adhering to the PRISMA guidelines, we identified 49 secondary studies, culminating in a final corpus of 10 studies for rigorous systematic review. This approach offers a comprehensive overview of the current state of explainability research in educational models, providing insights into methodologies, techniques, outcomes, and the effectiveness of explainability implementations in educational contexts, including the impact of data types, models, and metrics on explainability. Our analysis unveiled that observed variables, typically more easily understood, can directly enhance model explainability compared to latent variables, which are often harder to interpret. Moreover, while older studies accentuate the benefits of decision tree models for their intrinsic explainability and minimal need for additional explanation techniques, recent research favors more complex models and post-hoc explanation methods. Surprisingly, not a single publication in our corpus discussed metrics for evaluating the effectiveness or quality of explanations. However, a subset of articles in our collection addressed metrics for model performance and fairness in educational settings. Selecting optimal data types, models, and metrics promises to enhance transparency, interpretability, and accessibility for educators and students alike.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Konferenssi
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A4 Artikkeli konferenssijulkaisussaJulkaisukanavan tiedot
Sivut
887-892
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet; Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.5281/zenodo.12729987
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä