undefined

Utilizing classical programming principles in the Intel Quantum SDK : implementation of quantum lattice Boltzmann method

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Shinde, Tejas; Budinski, Ljubomir; Niemimäki, Ossi; Lahtinen, Valtteri; Liebelt, Helena; Li, Rui

Abstrakti:

We explore the use of classical programming techniques in implementing the quantum lattice Boltzmann method in the Intel Quantum SDK – a software tool for quantum circuit creation and execution on Intel quantum hardware. As hardware access is limited, we use the state vector simulator provided by the SDK. The novelty of this work lies in leveraging classical techniques for the implementation of quantum algorithms. We emphasize the refinement of algorithm implementation and devise strategies to enhance quantum circuits for better control over problem variables. To this end, we adopt classical principles such as modularization, which allows for systematic and controlled execution of complex algorithms. Furthermore, we discuss how the same implementation could be expanded from state vector simulations to execution on quantum hardware with minor adjustments in these configurations.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

ACM

Volyymi

6

Numero

1

Artikkelinumero

9

Julkaisu­foorumi

89847

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Kyllä

DOI

10.1145/3678185

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä