Utilizing classical programming principles in the Intel Quantum SDK : implementation of quantum lattice Boltzmann method
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Shinde, Tejas; Budinski, Ljubomir; Niemimäki, Ossi; Lahtinen, Valtteri; Liebelt, Helena; Li, Rui
Abstrakti:
We explore the use of classical programming techniques in implementing the quantum lattice Boltzmann method in the Intel Quantum SDK – a software tool for quantum circuit creation and execution on Intel quantum hardware. As hardware access is limited, we use the state vector simulator provided by the SDK. The novelty of this work lies in leveraging classical techniques for the implementation of quantum algorithms. We emphasize the refinement of algorithm implementation and devise strategies to enhance quantum circuits for better control over problem variables. To this end, we adopt classical principles such as modularization, which allows for systematic and controlled execution of complex algorithms. Furthermore, we discuss how the same implementation could be expanded from state vector simulations to execution on quantum hardware with minor adjustments in these configurations.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Shinde Tejas
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Kustantaja
Volyymi
6
Numero
1
Artikkelinumero
9
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Kyllä
DOI
10.1145/3678185
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä