Mental self‐renewal as a measure of systems thinking
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Mononen, Laura; Kujala, Tuomo
Abstrakti:
Systems thinking research confronts theoretical and empirical challenges, and new measures based on the cognitive sciences have been sought. In this paper, mental self-renewal is proposed as a suitable new theoretical construct for studying systems thinking. The objective was to construct and validate a psychometric scale of mental self-renewal (MSRS) and to investigate its associations with complex postformal thinking (CPFT), existing systems thinking scores (STSR) and visual remote associative thinking (vRAT). Data were collected by surveying 311 international designers. Exploratory factor analysis and correlative analyses indicate construct validity for a novel scale with 14 different factors that, when taken together, measure designer's mental self-renewal. The MSRS is a strong predictor of CPFT, whereas its correlation with STSR is weak. MSRS or CPFT did not predict performance in the vRAT test, while STSR did. In conclusion, MSRS can measure novel aspects of systems thinking; however, further research is necessary.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Kustantaja
Volyymi
42
Numero
3
Sivut
675-701
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1002/sres.3017
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä