undefined

Planetary well-being and sustainable business : A work in progress

Julkaisuvuosi

2023

Tekijät

Mäkelä, Marileena; Aaltonen, Valtteri A.; Baumeister, Stefan; Kuhmonen, Irene; Käyrä, Minna; Mäkinen, Tuuli; Näyhä, Annukka; Onkila, Tiina; Sarja, Milla; Sarna, Bhavesh; Suikkanen, Johanna

Tiivistelmä

Businesses have a significant impact on global environmental and social sustainability. To address the related issues, the concept of sustainable business has been introduced, which refers to the practices that businesses can adopt to minimize their negative economic, environmental, and social impacts. This chapter presents a critical analysis of selected sustainable business concepts and practices using planetary well-being as a conceptual framework. In terms of conceptual approaches, the chapter discusses circular economy (circulation of resources without creating waste), degrowth (shrinking of production and consumption to respect planetary boundaries), and sustainability transition (radical changes in production and consumption). Regarding practical approaches, this chapter focuses on sustainable business models (how companies are organized to promote sustainability) and on the role of employees as change agents. The findings suggest that these concepts and practices have several shortcomings from the point of view of planetary well-being, as they are based on the logic of economic growth. The conclusion is that sustainable business requires radically different approaches and new ways of thinking to promote planetary well-being. However, this chapter has an optimistic view that the application of a planetary well-being perspective can provide valuable avenues for an environmentally and socially responsible future for sustainable business.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Näyhä Annukka Orcid -palvelun logo

Sarna Bhavesh Orcid -palvelun logo

Kuhmonen Irene Orcid -palvelun logo

Mäkelä Marileena Orcid -palvelun logo

Sarja Milla Orcid -palvelun logo

Käyrä Minna Orcid -palvelun logo

Baumeister Stefan Orcid -palvelun logo

Onkila Tiina

Aaltonen Valtteri Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Routledge

Sivut

141-153

Julkaisu­foorumi

5876

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kansantaloustiede; Liiketaloustiede

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.4324/9781003334002-14

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä