What Amphibians Can Teach us About the Evolution of Parental Care
Julkaisuvuosi
2023
Tekijät
Ringler, Eva; Rojas, Bibiana; Stynoski, Jennifer L.; Schulte, Lisa M.
Tiivistelmä
Parenting is considered a key evolutionary innovation that contributed to the diversification and expansion of vertebrates. However, we know little about how such diversity evolved. Amphibians are an ideal group in which to identify the ecological factors that have facilitated or constrained the evolution of different forms of parental care. Among, but also within, the three amphibian orders—Anura, Caudata, and Gymnophiona—there is a high level of variation in habitat use, fertilization mode, mating systems, and parental sex roles. Recent work using broad phylogenetic, experimental, and physiological approaches has helped to uncover the factors that have selected for the evolution of care and transitions between different forms of parenting. Here, we highlight the exceptional diversity of amphibian parental care, emphasize the unique opportunities this group offers for addressing key questions about the evolution of parenting, and give insights into promising novel directions of research.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Katsausartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
54
Sivut
43-62
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Ekologia, evoluutiobiologia
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1146/annurev-ecolsys-102221-050519
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä