Longitudinal tests of the theory of planned behaviour : A meta-analysis
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Hagger, Martin S.; Hamilton, Kyra
Tiivistelmä
In a meta-analysis of longitudinal analyses of the theory of planned behaviour, we tested a series of extended or auxiliary theory-consistent hypotheses: construct stability, theory predictions within and between occasions, consistency over time or stationarity in theory effects and reciprocal effects among constructs. We also tested the effects of moderators on theory effects: measurement lag, health behaviour type (protection, risk) and specific health behaviours (alcohol, dietary and physical activity). A systematic search identified 87 studies eligible for inclusion. Meta-analytic structural equation models supported construct stability and theory effects within and between occasions. Only the perceived behavioural control–intention effect exhibited stationarity. We found little evidence of reciprocal effects, and theory effects were small after accounting for reciprocal effects. We observed theory-consistent effects for the behaviour-type moderators, but no variation in model effects for the measurement lag moderators. Findings advance knowledge of the correlates of intentional behaviour and associated processes over time.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Hagger Martin
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
35
Numero
1
Sivut
198-254
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Terveystiede
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/10463283.2023.2225897
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä