undefined

Recitative Voice : Reading Silently and Aloud, With Jean-Luc Nancy

Julkaisuvuosi

2023

Tekijät

Puranen, Joni P.

Tiivistelmä

This text studies the corporeality of attentive reading. It relies and builds upon philosopher Jean-Luc Nancy’s suggestion that there is, each time, a recitative voice within the heart of our advancement through a textual body. This text examines the intriguing figure of recitative voice by paying attention to two bodily variations of reading: reading aloud and reading silently. Nancy’s recitative voice, as a sonorous, resonant, oral, buccal and vocal notion, can help us in explicating how our bodies condition our experiences of reading, yet ultimately he remains rather implicit on how we advance through textual bodies. This short text argues that we can explicate the bodily weight implicit to reading, if we interpreted it as a recitative act. When we read aloud, our experience of a text consists of an advancement of our conjoined gaze and voice through the letters, words and sentences making up our text; when we read silently, our closed and silent mouth is still conjoined with our advancing gaze, advancing as desirous for speech and with words already grasped, even when no words are folded in (or with) exhaled warm air.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Lehti

Sats

Kustantaja

De Gruyter

Volyymi

24

Numero

2

Sivut

129-145

Julkaisu­foorumi

66761

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Filosofia

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Saksa

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1515/sats-2022-0008

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä