CS1 : Intrinsic Motivation, Self-Efficacy, and Effort
Julkaisuvuosi
2023
Tekijät
Lakanen, Antti-Jussi; Isomöttönen, Ville
Tiivistelmä
This research investigates university students’ success in their first programming course (CS1) in relation to their motivation, mathematical ability, programming self-efficacy, and initial goal setting. To our knowledge, these constructs have not been measured in a single study before in the Finnish context. The selection of the constructs is in line with the statistical model that predicts student performance (“PreSS”) (Quille and Bergin, 2018). The constructs are compared with various demographic and background variables, such as study major, prior programming experience, and average weekly working hours. Some of the main results of this study are as follows: (1) students generally entered with a high interest in programming and high motivation, but these factors did not increase during the course, i.e., interest in programming did not increase. (2) Having prior experience yielded higher initial programming self-efficacy, grade expectations, and spending less time on tasks, but not better grades (although worse neither). While these results can be seen as preliminary (and alarming in some parts), they give rise to future research for investigating possible expectation–performance gaps in CS1 and later CS studies. As our dataset accumulates, we also hope to be able to construct a valid success prediction model.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti
Kustantaja
Volyymi
22
Numero
4
Sivut
651-670
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Liettua
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.15388/infedu.2023.26
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä