undefined

CS1 : Intrinsic Motivation, Self-Efficacy, and Effort

Julkaisuvuosi

2023

Tekijät

Lakanen, Antti-Jussi; Isomöttönen, Ville

Tiivistelmä

This research investigates university students’ success in their first programming course (CS1) in relation to their motivation, mathematical ability, programming self-efficacy, and initial goal setting. To our knowledge, these constructs have not been measured in a single study before in the Finnish context. The selection of the constructs is in line with the statistical model that predicts student performance (“PreSS”) (Quille and Bergin, 2018). The constructs are compared with various demographic and background variables, such as study major, prior programming experience, and average weekly working hours. Some of the main results of this study are as follows: (1) students generally entered with a high interest in programming and high motivation, but these factors did not increase during the course, i.e., interest in programming did not increase. (2) Having prior experience yielded higher initial programming self-efficacy, grade expectations, and spending less time on tasks, but not better grades (although worse neither). While these results can be seen as preliminary (and alarming in some parts), they give rise to future research for investigating possible expectation–performance gaps in CS1 and later CS studies. As our dataset accumulates, we also hope to be able to construct a valid success prediction model.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Lakanen Antti-Jussi Orcid -palvelun logo

Isomöttönen Ville

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

22

Numero

4

Sivut

651-670

Julkaisu­foorumi

57822

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Liettua

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.15388/infedu.2023.26

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä