Learning how to request in German during stay abroad
Julkaisuvuosi
2023
Tekijät
Kaltschütz, Denise
Tiivistelmä
This study examines the request development of eight UK-based students during their stay abroad (SA) year in Germany or Austria. Open-ended roleplays were used to elicit 144 requests before, during, and after SA, and to track the development of external and internal request-mitigation strategies and deictic orientation. Semi-structured interviews and a language-engagement questionnaire were carried out to determine which contextual factors most influenced students’ pragmalinguistic development during SA. Participants mainly used conventionally indirect hearer dominant request strategies pre-sojourn. Whilst abroad, sojourners’ requests became more direct and mostly speaker dominant, whilst participants increasingly favored external mitigation strategies and, to a lesser extent, use of the internal-mitigation strategy upgrader. Of the factors hypothesized to be influential in their acquiring pragmalinguistic competence, participants’ awareness of differences in linguistic politeness, followed by their sense of identity in the host community and degree of interaction with the host community, influenced pre- to in-sojourn pragmalinguistic changes the most.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Kaltschütz Denise
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
8
Numero
1
Sivut
76-114
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Kielitieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Alankomaat
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1075/sar.17007.kal
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä