undefined

A Qualitative and Quantitative Study on Ancient Latin Texts Concerning the Concept of aether : Some Methodological Considerations

Julkaisuvuosi

2022

Tekijät

Roschier, Henrik

Tiivistelmä

My study focuses on the semantic analysis of an ambiguous Latin word, aether, which may roughly be translated as ‘celestial substance’. The study is carried out by utilising both qualitative and quantitative methods on a digital text corpus containing Latin literature dating from ca. 200 BCE to 200 CE. In this paper, the compilation process and the contents of the corpus are described. Beside qualitative research (close reading), various computational methods are implemented on the corpus (distant reading). Of the latter, cosine similarity and correspondence analysis are discussed in this paper. I will explicate one way of combining qualitative and quantitative methods by assigning numerical values to a table built into a concordance. The values are based on my interpretation of the relevant text passages, and they can be utilised in quantitative analyses as frequency-based entries in a term-document matrix. It seems evident that ‘sky’ is the most common denotation of aether. Human interpretation is necessary in semantic observation, but significant improvement may be gained by using quantitative methods in parallel.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Roschier Henrik Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Konferenssi

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Historia ja arkeologia; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä