Consumer biases in the perception of organizational greed
Julkaisuvuosi
2023
Tekijät
Arango, Luis; Singaraju, Stephen; Niininen, Outi; D'Souza, Clare
Abstrakti:
This article extends current models of how consumers judge or perceive organizations as greedy by employing the theoretical framework of motivated moral reasoning. We show that inherent features of an organization (size and “black sheep” status) and its behavior (relative frequency) bias consumer perceptions of organizational greed. We use an experimental methodology, present subjects with vignettes describing different scenarios, validate our questionnaire using confirmatory factor analysis, and test our hypotheses by employing a general linear model with covariates. Our findings suggest that consumer perceptions of organizational greed are subject to three effects: the underdog effect (Study 1, n = 496), the black sheep effect (Study 2, n = 229), and the “common is moral” heuristic (Study 3, n = 249). This is the first study to investigate greed under a motivated reasoning paradigm and to show that perceptions of organizational greed are subject to socio-psychological biases. This study also provides advice on branding and positioning strategies that appeal to the underdog status of an organization or its local origins.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Kustantaja
Volyymi
47
Numero
2
Sivut
767-783
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Liiketaloustiede
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1111/ijcs.12870
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä