undefined

Consumer biases in the perception of organizational greed

Julkaisuvuosi

2023

Tekijät

Arango, Luis; Singaraju, Stephen; Niininen, Outi; D'Souza, Clare

Abstrakti:

This article extends current models of how consumers judge or perceive organizations as greedy by employing the theoretical framework of motivated moral reasoning. We show that inherent features of an organization (size and “black sheep” status) and its behavior (relative frequency) bias consumer perceptions of organizational greed. We use an experimental methodology, present subjects with vignettes describing different scenarios, validate our questionnaire using confirmatory factor analysis, and test our hypotheses by employing a general linear model with covariates. Our findings suggest that consumer perceptions of organizational greed are subject to three effects: the underdog effect (Study 1, n = 496), the black sheep effect (Study 2, n = 229), and the “common is moral” heuristic (Study 3, n = 249). This is the first study to investigate greed under a motivated reasoning paradigm and to show that perceptions of organizational greed are subject to socio-psychological biases. This study also provides advice on branding and positioning strategies that appeal to the underdog status of an organization or its local origins.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Niininen Outi Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

47

Numero

2

Sivut

767-783

Julkaisu­foorumi

58350

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liiketaloustiede

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1111/ijcs.12870

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä