undefined

Becoming a multilingual health professional in vocational education : two adult migrants’ translanguaging trajectories

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Mustonen, Sanna; Strömmer, Maiju

Tiivistelmä

The number of migrant students in vocational education in Finland is rising. Their educational backgrounds and language resources are diverse, and research is needed to gain better understanding on how their existing knowledge can be acknowledged, supported, and deployed when they become multilingual professionals in their own fields. In this ethnographic study, we drew on the theoretical approaches of translanguaging and language architecture (García, O., and T.Kleyn. 2016. “Translanguaging Theory in Education.” In Translanguaging with Multilingual Students: Learning from Classroom Moments, edited by O. García, and T. Kleyn, 9–33. New York, London: Routledge; Li, Wei. 2018. “Translanguaging as a Practical Theory of Language.” Applied Linguistics 39 (1): 9–30; Flores, N. 2020. “From Academic Language to Language Architecture: Challenging Raciolinguistic Ideologies in Research and Practice.” Theory Into Practice 59 (1): 22–31). Both concepts promote the integration of students’ multilingual resources in their content studies. We focused on two multilingual students studying to become practical nurses. We applied small stories analysis (Georgakopoulou, A. 2015. “Small Stories Research: Methods - Analysis - Outreach.” In The Handbook of Narrative Analysis, edited by A. De Fina, and A. Georgakopoulou, 255–271. Wiley Blackwell) to ascertain how translanguaging practices support them in developing their vocational competence and language architecture. The data comprised ethnographic observations, interviews, and audio-recorded interaction. Although the official language of instruction is Finnish, students are encouraged to integrate their multilingual resources into their vocational development. The analysis illustrates how translanguaging not only deepens multilingual students’ understanding of field-specific content but also enables them to strategically use and strengthen their multilingual resources.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Strömmer Maiju Orcid -palvelun logo

Mustonen Sanna Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Routledge

Volyymi

45

Numero

9

Sivut

3678-3693

Julkaisu­foorumi

61087

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/01434632.2022.2116451

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä