undefined

Negative eWOM and perceived credibility : a potent mix in consumer relationships

Julkaisuvuosi

2023

Tekijät

Izogo, Ernest Emeka; Jayawardhena, Chanaka; Karjaluoto, Heikki

Tiivistelmä

Purpose Based on the foundations of the schema theory, the elaboration likelihood model (ELM) and customer experience literature, this research examines how the interplay between a consumer's previous shopping experience(s) and perceived credibility of negative online word-of-mouth (PCNWOM) leads to improved consumer–firm relationship quality (RQ). Design/methodology/approach The authors utilised series of scenario-based experiments (N = 918) to test the research hypotheses. Findings The authors show that a focal customer's previous shopping experiences attenuate the perceived credibility of negative word-of-mouth on social media by other customers, which in turn weakens consumer–firm RQ. The authors also show that positive and negative perceptual experiences are asymmetric. Research limitations/implications First, the online shopping experiences described in the experimental scenarios were generic and did not refer to any particular product/service. Thus, calibrating products and services into categories, and studying how product type differences impact online shopping experiences warrant further research. Practical implications From a practical perspective, the authors demonstrate that not only does enhancing consumer–firm relationship quality demand meticulous integration of consumers' website and social media experiences but also in positive vs negative perception scenarios, RQ wane as review frequency increases. Originality/value The authors contribute significant insight into the existing literature by specifically adopting the premise that consumers' previous online shopping experience(s) will influence how credibly they will perceive negative online WOM posted on social media.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Karjaluoto Heikki Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Emerald

Volyymi

51

Numero

2

Sivut

149-169

Julkaisu­foorumi

58781

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liiketaloustiede

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1108/ijrdm-01-2022-0039

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä