Negative eWOM and perceived credibility : a potent mix in consumer relationships
Julkaisuvuosi
2023
Tekijät
Izogo, Ernest Emeka; Jayawardhena, Chanaka; Karjaluoto, Heikki
Tiivistelmä
Purpose Based on the foundations of the schema theory, the elaboration likelihood model (ELM) and customer experience literature, this research examines how the interplay between a consumer's previous shopping experience(s) and perceived credibility of negative online word-of-mouth (PCNWOM) leads to improved consumer–firm relationship quality (RQ). Design/methodology/approach The authors utilised series of scenario-based experiments (N = 918) to test the research hypotheses. Findings The authors show that a focal customer's previous shopping experiences attenuate the perceived credibility of negative word-of-mouth on social media by other customers, which in turn weakens consumer–firm RQ. The authors also show that positive and negative perceptual experiences are asymmetric. Research limitations/implications First, the online shopping experiences described in the experimental scenarios were generic and did not refer to any particular product/service. Thus, calibrating products and services into categories, and studying how product type differences impact online shopping experiences warrant further research. Practical implications From a practical perspective, the authors demonstrate that not only does enhancing consumer–firm relationship quality demand meticulous integration of consumers' website and social media experiences but also in positive vs negative perception scenarios, RQ wane as review frequency increases. Originality/value The authors contribute significant insight into the existing literature by specifically adopting the premise that consumers' previous online shopping experience(s) will influence how credibly they will perceive negative online WOM posted on social media.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
51
Numero
2
Sivut
149-169
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Liiketaloustiede
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1108/ijrdm-01-2022-0039
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä