Family relations : Emotional overload
Julkaisuvuosi
2022
Tekijät
Räisä, Tiina
Tiivistelmä
This chapter explores the process of mediatisation with an institutional and bottom-up approach to mediated family communication. For this empirical study two sets of data were collected with the messaging application WhatsApp among six Finnish families, including parents and children. When the data were analysed using grounded theory, four categories of family communication emerged: those of the practical family, the dispersed family, the entertainment-oriented family and the loving family. In my discussion of the specific features of contemporary, mediated family communication, I propose the concept of digital family talk, that is an internalised way of interacting observed in families when they use media and especially private chats for their everyday conversation. The mediatised family is found to be a highly contradictory construct that is adapting its practices to a prevailing, emotional media logic. Such a dependency is making the smallest unit in society, the family quite vulnerable to the dominance and the constantly shifting prerequisites of media. Mediatisation is a transformative process that may even be levelling out the differences and increasing the similarities between families around the world.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Räisä Tiina
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Emojulkaisun toimittajat
Kopecka-Piech, Katarzyna; Sobiech, Mateusz
Kustantaja
Sivut
151-167
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Avoimen saatavuuden kirjoittajamaksu €
1450
Avoimen saatavuuden kirjoittajamaksun vuosi
2022
Muut tiedot
Tieteenalat
Media- ja viestintätieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.4324/9781003254287-13
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä