undefined

Epistemic Norms and Their Phenomenological Critique

Julkaisuvuosi

2022

Tekijät

Hartimo, Mirja

Tiivistelmä

The chapter argues that Husserlian phenomenology of science requires reflection on the epistemic values guiding the sciences. The argument clarifies Husserl’s position by comparing it with the pluralistic position developed in feminist epistemology, according to which sciences may be guided by several competing sets of epistemic values. Further, the existence of alternative epistemic values suggests that choices among such values are social and historically conditioned. Indeed, this is how Husserl’s mature discussion in The Crisis can be understood: his examination of Galileo’s contribution in physics operates as a criticism of the unquestioned dominance of certain set of inherited epistemic values, including the values of accuracy and universal applicability. Indeed, his The Origin of Geometry endorses another set of epistemic values, most importantly that of ontological heterogeneity. Husserl’s analysis demonstrates that the choice of any set of epistemic values is influenced by historical and social factors. Moreover, Husserl argues that we can only avoid biases due to “spells of the time” by continued reflection – Besinnung, in his terms – on the role of values in science.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Hartimo Mirja Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Routledge

Sivut

234-251

Julkaisu­foorumi

5876

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Filosofia

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.4324/9781003179740-16

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä