Epistemic Norms and Their Phenomenological Critique
Julkaisuvuosi
2022
Tekijät
Hartimo, Mirja
Tiivistelmä
The chapter argues that Husserlian phenomenology of science requires reflection on the epistemic values guiding the sciences. The argument clarifies Husserl’s position by comparing it with the pluralistic position developed in feminist epistemology, according to which sciences may be guided by several competing sets of epistemic values. Further, the existence of alternative epistemic values suggests that choices among such values are social and historically conditioned. Indeed, this is how Husserl’s mature discussion in The Crisis can be understood: his examination of Galileo’s contribution in physics operates as a criticism of the unquestioned dominance of certain set of inherited epistemic values, including the values of accuracy and universal applicability. Indeed, his The Origin of Geometry endorses another set of epistemic values, most importantly that of ontological heterogeneity. Husserl’s analysis demonstrates that the choice of any set of epistemic values is influenced by historical and social factors. Moreover, Husserl argues that we can only avoid biases due to “spells of the time” by continued reflection – Besinnung, in his terms – on the role of values in science.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Contemporary Phenomenologies of Normativity : Norms, Goals, and Values
Kustantaja
Sivut
234-251
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Filosofia
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.4324/9781003179740-16
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä