undefined

Kehittävä arviointi varhaiskasvatuksen henkilöstön oman työn tukena

Julkaisuvuosi

2021

Tekijät

Vlasov, Janniina; Siippainen, Anna; Salminen, Jenni; Harkoma, Sivi

Abstrakti:

Tässä artikkelissa tarkastellaan lapsiryhmissä tapahtuvan pedagogisen toiminnan suunnitelmallista, tavoitteellista ja kehittävää arviointia. Kehittävällä arvioinnilla pyritään edistämään varhaiskasvatuksen arviointikulttuuria, jossa henkilöstöllä on keskeinen rooli pedagogiikan toteutumisen arvioinnissa. Onnistuneessa arviointikulttuurissa arviointi nivoutuu mahdollisimman luontevaksi osaksi arkipäivän työtapoja ja lapsiryhmän käytäntöjä. Lapsiryhmissä toteutettavan laatutyön keskiössä ovat henkilöstön omat ajatukset ja pohdinta siitä, millaista toimintaa pidetään tärkeänä ja tavoittelemisen arvoisena. Varhaiskasvatuksen tiimillä, joka kykenee kriittisesti ja rehellisesti arvioimaan vallitsevia työtapojaan, on mahdollisuuksia myös muuttaa ja kehittää toimintaansa. Arvioinnissa keskeistä on se, että omien, jo käytössä olevien toimintatapojen ja käytäntöjen pohtimisen lisäksi katse suunnataan tulevaan. Artikkelissa kuvataan lapsiryhmissä toteutettavaa itsearviointiprosessia ja valotetaan esimerkkien kautta sitä, kuinka arvioinnin äärelle virittäytyminen lähtee pienistä arkisista asioista.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Salminen Jenni Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli:

Yleisö

Ammatillinen

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Suomen varhaiskasvatus ry

Sivut

192-205

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä