Kehittävä arviointi varhaiskasvatuksen henkilöstön oman työn tukena
Julkaisuvuosi
2021
Tekijät
Vlasov, Janniina; Siippainen, Anna; Salminen, Jenni; Harkoma, Sivi
Abstrakti:
Tässä artikkelissa tarkastellaan lapsiryhmissä tapahtuvan pedagogisen toiminnan suunnitelmallista, tavoitteellista ja kehittävää arviointia. Kehittävällä arvioinnilla pyritään edistämään varhaiskasvatuksen arviointikulttuuria, jossa henkilöstöllä on keskeinen rooli pedagogiikan toteutumisen arvioinnissa. Onnistuneessa arviointikulttuurissa arviointi nivoutuu mahdollisimman luontevaksi osaksi arkipäivän työtapoja ja lapsiryhmän käytäntöjä. Lapsiryhmissä toteutettavan laatutyön keskiössä ovat henkilöstön omat ajatukset ja pohdinta siitä, millaista toimintaa pidetään tärkeänä ja tavoittelemisen arvoisena. Varhaiskasvatuksen tiimillä, joka kykenee kriittisesti ja rehellisesti arvioimaan vallitsevia työtapojaan, on mahdollisuuksia myös muuttaa ja kehittää toimintaansa. Arvioinnissa keskeistä on se, että omien, jo käytössä olevien toimintatapojen ja käytäntöjen pohtimisen lisäksi katse suunnataan tulevaan. Artikkelissa kuvataan lapsiryhmissä toteutettavaa itsearviointiprosessia ja valotetaan esimerkkien kautta sitä, kuinka arvioinnin äärelle virittäytyminen lähtee pienistä arkisista asioista.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli:
Yleisö
AmmatillinenOKM:n julkaisutyyppiluokitus
D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Kustantaja
Suomen varhaiskasvatus ry
Sivut
192-205
ISBN
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä