Towards a learning community : understanding teachers’ mental models to support their professional development and learning
Julkaisuvuosi
2021
Tekijät
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma; Kaukonen, Vili; Martin, Anne; Toikka, Teppo
Tiivistelmä
Amidst societal, demographic and educational changes, teachers are expected to engage in professional development and learning (PDL) throughout their careers. This study explores school teachers’ mental models about their work in the framework of Senge’s learning organisation, aiming to support their PDL during curriculum reform and organisational changes. The study’s data comprise 41 semi-structured interviews with each teacher in one school community. These interviews were analysed using qualitative, data-driven yet theory-informed content analysis. In the first analysis phase, fragments of mental models concerning teachers’ work and their school community were explored. These fragments included themes such as school rules, principal’s role and working with colleagues. The findings show that the teachers’ mental models regarding their work and school community can be characterised as contradictory and even opposite. In the second phase, these fragments were brought together to form a systemic, holistic picture of the school community, consisting of mental models on system management, teaching community, classroom, students and leadership. Finally, the teachers’ mental models are discussed vis-à-vis their importance in individually and socially supporting teachers’ PDL when the school community is undergoing diverse changes.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
50
Numero
5
Sivut
1019–1033
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/19415257.2021.1959383
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä