undefined

Contents and functions of dramatizations in team decision making

Julkaisuvuosi

2021

Tekijät

Horila, Tessa

Tiivistelmä

This study examines the contents and functions of dramatizations in natural team decision making. Theoretically, the study employs symbolic convergence theory to understand decision making as a complex phenomenon constructed in symbolic communication. Observational meeting data and thematic interview data from an autonomous team in Finland were analyzed. A fantasy theme analysis and an inductive, rhetorical discourse analysis revealed three rhetorical visions and seven functions of dramatizations in the team’s decision making. Visions represented social, righteous, and pragmatic master analogues. The functions of dramatizations were legitimizing independent and current decisions, reinforcing past decisions, arguing, leading, embedding decisions, and controlling decision making. Symbolic realities were constructed and refined before, during, and after decision making. The processes of creating and using dramatizations were intertwined and simultaneous. The interview analysis showed the team was aware of many of these processes. The applicability of symbolic convergence theory in team decision-making research and training is discussed, specifically in connection to communication competence.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

58

Numero

3

Sivut

358-385

Julkaisu­foorumi

83966

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Media- ja viestintätieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1177/2329488417743983

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä