Assessing tolerance for wildlife : human-elephant conflict in Chimanimani, Mozambique
Julkaisuvuosi
2021
Tekijät
Virtanen, Pekka; Macandza, Valério; Goba, Paulo; Mourinho, José; Roque, Dionisio; Mamugy, Faruk; Langa, Bernabe
Tiivistelmä
Human–elephant conflict (HEC) is a common problem for rural populations in sub-Saharan Africa. Recent studies have shown that willingness to tolerate wildlife is largely a function of perceived risks and benefits, but most technical assessments are limited to the immediate cause of the conflict and neglect the broader socioeconomic and political contexts. Based on two sets of interviews, this article provides a socioeconomic analysis of HEC in the buffer zone of Chimanimani National Reserve in Mozambique. Although traditional methods to scare off elephants were found to have little effect, a beehive fence introduced in 2016 initially appeared to be successful. However, follow-up three years later showed that results were controversial and HEC was even more acute. Underlying factors include the failure to establish a common understanding between the local population and authorities about the risks versus benefits involved and the elements for an acceptable solution.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Virtanen Pekka
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
26
Numero
5
Sivut
411-428
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Yhteiskuntamaantiede, talousmaantiede; Muut yhteiskuntatieteet; Ympäristötiede
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/10871209.2020.1834648
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä