undefined

Identifying relevant segments of AI applications adopters : Expanding the UTAUT2’s variables

Julkaisuvuosi

2021

Tekijät

Cabrera-Sánchez, Juan-Pedro; Villarejo-Ramos, Ángel F.; Liébana-Cabanillas, Francisco; Shaikh, Aijaz A.

Tiivistelmä

Artificial intelligence (AI) is a future-defining technology, and AI applications are becoming mainstream in the developed world. Many consumers are adopting and using AI-based apps, devices, and services in their everyday lives. However, research examining consumer behavior in using AI apps is scant. We examine critical factors in AI app adoption by extending and validating a well-established unified theory of adoption and use of technology, UTAUT2. We also explore the possibility of unobserved heterogeneity in consumers’ behavior, including potentially relevant segments of AI app adopters. To augment the knowledge of end users’ engagement and relevant segments, we have added two new antecedent variables into UTAUT2: technology fear and consumer trust. Prediction-orientated segmentation was used on 740 valid responses collected using a pre-tested survey instrument. The results show five segments with different behaviors that were influenced by the variables of the proposed model. Once known, the profiles were used to propose apps to AI developers to improve consumer engagement. The moderating effects of the added variables—technology fear and consumer trust—are also shown. Finally, we discuss the theoretical and managerial implications of our findings and propose priorities for future research.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Elsevier

Volyymi

58

Artikkelinumero

101529

Julkaisu­foorumi

68133

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet; Liiketaloustiede

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1016/j.tele.2020.101529

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä