Imaginative Resistance and Empathic Resistance
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Szanto, Thomas
Tiivistelmä
In the past few decades, a growing number of philosophers have tried to explain the phenomenon of imaginative resistance (IR), or why readers often resist the invitation of authors to imagine morally deviant fictional scenarios. In this paper, I critically assess a recent proposal to explain IR in terms of a failure of empathy, and present a novel explanation. I do so by drawing on Peter Goldie’s narrative account of empathic perspective-taking, which curiously has so far been neglected in the IR-literature. I argue that, in some cases, IR is due to a partial confusion of two kinds of imaginative perspective-taking towards a fictional character: an internal, genuinely empathic, perspective-taking, on the one hand, and an external, crypto-empathic, stance that can be characterized as in-her-shoes-imagining, on the other. I argue that, in the cases at issue, IR is not so much a resistance to imagining but, rather, to empathically enacting an evildoer’s moral and phenomenal first-person perspective. I conclude by considering some more general lessons that follow from my account for what has recently been called sadistic empathy and point to an unresolved issue for future thinking about IR.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Szanto Thomas
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti
Kustantaja
Volyymi
39
Numero
4
Sivut
791-802
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Filosofia
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Alankomaat
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1007/s11245-019-09642-9
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä