Letting Art Teach Aesthetics, Math and Language
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Moerman, Paul
Tiivistelmä
This papers presents a practical work model as well as an educational theory discussion on the status and potential of art work in teaching and learning math in early childhood education. The central idea is to let the child’s free creative art activity reveal, or “teach”, whatever mathematical thinking was inherent in the creative process. Paying careful attention to art and math adequate language in “meta talks” with children about their art work, is found to be a rich tool in enhancing the young learner’s development of aesthetic, numeric and linguistic literacies in gainful interplay. A field study in preschool teacher education is reviewed, including a mapping of Alan Bishop’s [2] mathematical activities in doing art work, and an interpretation of the work model in line with John Dewey’s [5] and Gert Biesta’s [1] thinking on art as experience and art as education.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Moerman Paul
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Konferenssi
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A4 Artikkeli konferenssijulkaisussaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Proceedings of Bridges 2020 : Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, Culture
Emojulkaisun toimittajat
Yackel, Carolyn; Torrence, Eve; Fenyvesi, Kristóf; Bosch, Robert; Kaplan, Craig S.
Konferenssi
Kustantaja
Sivut
313-320
ISSN
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Matematiikka; Kasvatustieteet; Teatteri, tanssi, musiikki, muut esittävät taiteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä