Adolescents' engagement profiles and their association with academic performance and situational engagement
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Pöysä, Sanni; Poikkeus, Anna-Maija; Muotka, Joona; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Abstrakti:
This study examined adolescents' engagement profiles and their association with situational engagement and academic performance in lower secondary school settings. The data consisted of 301 Grade 7 students from Finland. By utilizing person-oriented approach with Latent Profiling Analysis on subscales capturing students' overall engagement, four subgroups of students with different overall engagement profiles were identified. These profile groups were further analyzed with respect to differences in student background (gender and maternal education), academic performance (GPA, and reading and mathematics tests), and lesson-specific situational engagement. The profile groups showed differences with respect to gender, maternal education, and GPAs as well as situational engagement. The findings provided new insights into the associations between overall and situational engagement by documenting concordance but also disconcordance between them, and by showing situational fluctuation of engagement in particular among students with high overall engagement.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Kustantaja
Volyymi
82
Artikkelinumero
101922
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Psykologia; Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1016/j.lindif.2020.101922
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä