undefined

Identification of Reading Difficulties by a Digital Game-Based Assessment Technology

Julkaisuvuosi

2020

Tekijät

Hautala, Jarkko; Heikkilä, Riikka; Nieminen, Lea; Rantanen, Vesa; Latvala, Juha-Matti; Richardson, Ulla

Tiivistelmä

Computerized game-based assessment (GBA) system for screening reading difficulties may provide substantial time and cost benefits over traditional paper-and-pencil assessment while providing means also to individually adapt learning content in educational games. To study the reliability and validity of a GBA system to identify struggling readers performing below a standard deviation from mean in paper-and-pencil test either in raw scores and grade-normative scores, a large-scale study with first to fourth grade students (N = 723) was conducted, where GBA was administrated as a group test by tablet devices. Overall, the results indicated that the GBA can be successfully used to identify students with reading difficulties with acceptable reliability. Although the reliability of the results were at a very good level overall, the identification was even better in the reading fluency than in reading accuracy and in terms of raw scores than in grade-normative scores. These findings are the first to demonstrate the promise of GBA in assessing reading skills reliably and in a cost-efficient manner in classrooms. Furthermore, the developed GBA is directly applicable to an educational game for successfully supporting reading development of learners with varying levels of reading skill.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Nieminen Lea Orcid -palvelun logo

Richardson Ulla Orcid -palvelun logo

Rantanen Vesa

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

58

Numero

5

Sivut

1003-1028

Julkaisu­foorumi

60217

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Kasvatustieteet; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1177/0735633120905309

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä