undefined

Conversational agents in online organization-stakeholder interactions : a state-of-the-art analysis and implications for further research

Julkaisuvuosi

2020

Tekijät

Syvänen, Salla; Valentini, Chiara

Tiivistelmä

Purpose – The purpose of this study is to review the extant literature on chatbots and stakeholder interactions to identify major trends and shed light on knowledge gaps. Design/methodology/approach – A systematic literature review was conducted combining qualitative and quantitative approaches. A code book based on early systematic literature reviews was developed and used to extract information from 62 discrete peer-reviewed English articles. An inductive approach was used to analyse definitions of chatbots, topics, metrics, perspectives and implications. Findings – Chatbots have been studied by many different disciplines, but not much from organizational, stakeholder and corporate communication perspectives. Existing studies focus on the technical developments of chatbots and chatbot language and conversations skills. Research has remained anchored at the micro-level understanding of the phenomenon, that is, the nature of chatbots, but has not yet taken into consideration the meso (organizational) or macro (societal) levels. Research limitations/implications – This study focused only on academic peer-reviewed papers in English and excluded conference proceeding, books, book chapters and editorials that may have offered other important and relevant reflections. The limited number of studies in communication-related disciplines shows that corporate communication scholars could contribute more to the discussion of chatbot–stakeholder interactions. Originality/value – This is the first research in the field of corporate communication that examines organizational chatbot–stakeholder interactions. Results of this review offer important information on chatbots’ organizational capabilities and affordances, which, arguably, must be taken into consideration when stakeholder engagement strategies are set.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Valentini Chiara Orcid -palvelun logo

Syvänen Salla Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Katsausartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Emerald

Volyymi

24

Numero

4

Sivut

339-362

Julkaisu­foorumi

59957

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liiketaloustiede; Media- ja viestintätieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1108/JCOM-11-2019-0145

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä