Conversational agents in online organization-stakeholder interactions : a state-of-the-art analysis and implications for further research
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Syvänen, Salla; Valentini, Chiara
Tiivistelmä
Purpose – The purpose of this study is to review the extant literature on chatbots and stakeholder interactions to identify major trends and shed light on knowledge gaps. Design/methodology/approach – A systematic literature review was conducted combining qualitative and quantitative approaches. A code book based on early systematic literature reviews was developed and used to extract information from 62 discrete peer-reviewed English articles. An inductive approach was used to analyse definitions of chatbots, topics, metrics, perspectives and implications. Findings – Chatbots have been studied by many different disciplines, but not much from organizational, stakeholder and corporate communication perspectives. Existing studies focus on the technical developments of chatbots and chatbot language and conversations skills. Research has remained anchored at the micro-level understanding of the phenomenon, that is, the nature of chatbots, but has not yet taken into consideration the meso (organizational) or macro (societal) levels. Research limitations/implications – This study focused only on academic peer-reviewed papers in English and excluded conference proceeding, books, book chapters and editorials that may have offered other important and relevant reflections. The limited number of studies in communication-related disciplines shows that corporate communication scholars could contribute more to the discussion of chatbot–stakeholder interactions. Originality/value – This is the first research in the field of corporate communication that examines organizational chatbot–stakeholder interactions. Results of this review offer important information on chatbots’ organizational capabilities and affordances, which, arguably, must be taken into consideration when stakeholder engagement strategies are set.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Katsausartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
24
Numero
4
Sivut
339-362
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Liiketaloustiede; Media- ja viestintätieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1108/JCOM-11-2019-0145
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä