Relationship between coaching climates and student-athletes’ symptoms of burnout in school and sports
Julkaisuvuosi
2020
Tekijät
Into, Sonja; Perttula, Veli-Matti; Aunola, Kaisa; Sorkkila, Matilda; Ryba, Tatiana V.
Tiivistelmä
The purpose of the present study was to investigate (a) what kind of coaching climates experienced by student-athletes can be found in sports high schools in Finland and (b) how these coaching climates are related to student-athletes’ symptoms of burnout in sports and in school. A total of 414 student-athletes, aged 17–18 years, from 7 sports high schools participated in this study. In addition to background information, the participants completed questionnaires concerning the perceived coaching climate and symptoms of burnout in both school and sports environments. By using latent profile analysis, 4 groups of experienced coaching climates were identified: extremely disempowering, disempowering, empowering, and intermediate. Student-athletes in the extremely disempowering and disempowering coaching climate groups reported higher levels of sport burnout than student-athletes in the other 2 groups. Moreover, they reported higher levels of school burnout than student-athletes in the empowering group. Overall, these findings offer timely insights into the ways high school coaches may play a role in student-athletes’ burnout not only within but also across the domains of sports and school.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Kustantaja
Volyymi
9
Numero
3
Sivut
341-356
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Liikuntatiede; Psykologia; Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1037/spy0000180
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä