undefined

Identity tensions in dual career : the discursive construction of future selves by female Finnish judo athletes

Julkaisuvuosi

2020

Tekijät

Kavoura, Anna; Ryba, Tatiana V.

Tiivistelmä

To date, few studies have explored how changes in the practices, policies, and politics of sport and education may be implicated in how young athletes think about and plan for the future. Drawing on cultural praxis and feminist poststructuralist frameworks, this paper explores whether and how dual career (DC) policies and practices in Finland guide female judo athletes’ imaginings about their future. Discourse analysis was used to analyse interviews with three adolescent (aged 16) and three young adult (aged 20, 23, and 27) elite female judo athletes. Differences were found in the ways the athletes in the different age groups constructed their future athletic, civic and gendered selves. We argue that some female judo athletes may experience identity tensions and lower their athletic aspirations in seeking to meet the new societal expectations embedded in the DC discourse. We conclude with recommendations for future policy and practice.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Ryba Tatiana Orcid -palvelun logo

Kavoura Anna

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Routledge

Volyymi

23

Numero

4

Sivut

645-659

Julkaisu­foorumi

67511

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liikuntatiede; Psykologia

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/17430437.2019.1669325

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä