Matemaattinen ongelmanratkaisu taiteen aihepiirissä luokanopettajaopiskelijoiden kokemana
Julkaisuvuosi
2017
Tekijät
Kauppinen, Merja; Hähkiöniemi, Markus; Martin, Anne; Tarnanen, Mirja; Fenyvesi, Kristof
Tiivistelmä
Pedagoginen keskustelu ja opetuksen käytänteet ovat suuntautumassa oppiainekeskeisestä sisältötiedon hallinnasta kohti laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelua, toteuttamista ja arviointia. Tällaista pedagogiikkaa leimaavat myös oppijakeskeisyys, yhteistyö ja tutkiva oppiminen. Tarkastelemme tässä artikkelissa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisesta ongelmanratkaisusta perusopintoihin kuuluvalla, taiteen aihepiiriin liittyvällä, kurssilla. Opiskelijat perehtyivät tesselaatioon eli tason laatoittamiseen matemaattisena ilmiönä sekä visuaaliseen hahmottamiseen matemaattisen ajattelun kehittämisessä. Opiskelijat laativat ryhmissä aiheeseen liittyviä tehtäviä alakoululaisille ja kokeilivat niiden toimivuutta käytännössä. Tulokset osoittavat, että opiskelijat kokivat kollaboratiivisen oppimisen ja ongelmalähtöisyyden avoimine tehtävineen lisänneen opiskelumotivaatiota sekä tuoneen oppimiseen luovuutta ja erityyppistä kokeilemista.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Konferenssi
Kustantaja
Sivut
145-162
ISSN
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä