undefined

Yläkoululaisten ympäristötietoisuus ja kulutussosialisaation rooli

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Varjola, Niko; Saarinen, Arttu; Åberg, Erica

Abstrakti:

Kestävien kulutustapojen edistäminen nuorten keskuudessa on yhä tärkeämpää globaalien ympäristöongelmien vuoksi. Nykyisen koulutusjärjestelmän ja median merkitys nuorten ympäristötietoisuuden muokkaamisessa on huomattava, mutta niiden vaikutusmekanismien ymmärtämisessä on edelleen puutteita. Artikkelimme tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten ympäristötietoisuuteen ennen kaikkea kulutuksen näkökulmasta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla 28 yläkoululaiselta, ja analyysi suoritettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan sosiaalinen media on merkittävä ympäristötietoisuuden lisääjä, kun taas perinteisen median vaikutus on vähäinen. Kodin vaikutus osoittautui syvälliseksi ja pitkäkestoiseksi, kun taas vertaisten vaikutus oli luonteeltaan hetkellistä ja tilannesidonnaista. Nuoret näkivät koulun tärkeänä tiedon lähteenä, mutta sen opetusrakenteita kritisoitiin. Oppilaat toivoivat enemmän dialogia ja käytännön projekteja opetukseen. Tutkimus osoittaa kulutuskasvatuksen tehostamisen tarpeen, ja korostaa sosiaalisen median sekä koulun yhteistyön merkitystä. Lisäksi havaittiin, että luontosuhteella oli merkittävä rooli nuorten ympäristötietoisuuden ja kestävän kuluttamisen ymmärtämisessä. Tutkimus täydentää aiempaa kirjallisuutta tuomalla esiin uusia näkökulmia kodin ja vertaisten vaikutusmekanismeista nuorten kestävään kuluttamiseen.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Turun yliopisto

Saarinen Arttu

Åberg Erica

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

19

Numero

1-2

Sivut

5-34

Julkaisu­foorumi

62349

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liiketaloustiede; Ympäristötiede; Sosiologia

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.54333/kulutustutkimus.147693

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä