undefined

The role of emotional intelligence in shaping pre-service teachers’ cultural beliefs

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Varis, Sotiria; Tolvanen, Asko; Kyriazopoulou, Myrto; Laine, Anu; Waltzer, Katariina; Widlund, Anna; Kim, Lisa E.; Klassen, Robert; Metsäpelto, Riitta-Leena

Tiivistelmä

Cultural beliefs and emotions have become recognised aspects of the teaching profession. This study examined the association between emotional intelligence (EI) and cultural beliefs using self-reported survey data collected from pre-service teachers at the beginning of their studies (N = 777). These pre-service teachers entered teacher education in 2021 and were studying in five different Finnish universities that geographically represent four regions in Finland. The results from the confirmatory factor analysis and the multiple linear regression suggested the four dimensions of EI positively predict the latent factors of both multicultural and egalitarian beliefs. The relationships between the constructs exhibited moderate effect sizes, with slightly stronger associations found for multicultural beliefs (β = 0.38) compared to egalitarian ones (β = 0.26). Moreover, the ‘using emotions’ dimension of EI significantly and positively predicted pre-service teachers’ multicultural beliefs; the use of emotions to guide thinking significantly predicted beliefs favouring cultural diversity. The study provides further empirical evidence for the influence of emotions on beliefs, and stresses the need to address topics pertaining to democratic education more explicitly and consistently in pre-service teacher education.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Itä-Suomen yliopisto

Waltzer Katariina Elisabeth

Åbo Akademi

Widlund Anna Orcid -palvelun logo

Jyväskylän yliopisto

Tolvanen Asko Orcid -palvelun logo

Kyriazopoulou Myrto Orcid -palvelun logo

Metsäpelto Riitta-Leena Orcid -palvelun logo

Varis Sotiria Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

20

Numero

9

Artikkelinumero

e0331282

Julkaisu­foorumi

65163

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Avoimen saatavuuden kirjoittajamaksu €

1998

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1371/journal.pone.0331282

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä