Defining “impact” in public guidance policies : local experts’ views on the elements of impact
Julkaisuvuosi
2025
Tekijät
Varjo, Janne Tapani; Kalalahti, Mira; Vilkman, Minna
Tiivistelmä
Current public policies are becoming increasingly based on and measured by impacts, even though the impact itself and the processes leading to it have not been sufficiently theorised or modelled. In this article, we discuss the multi-dimensionality of impact-driven public policies. Our study focuses on the constitution of the impacts of public guidance policies in Finland, where guidance is publicly funded and multi-sectoral service. We scrutinize the elements of the impacts by analysing local experts’ views (n = 16) on the aims of guidance services, the means chosen to achieve these aims and how they are evaluated. The article proposes that the aims, means and evaluative practices of guidance policies in education, employment and youth sectors are differentiated. This does not fit with the current understanding of guidance as a single but multisectoral system. Simultaneously, our analysis portrays the ways in which public guidance policies, and the practices involved, have been given aims that are multilevel, involving expected individual, systemic and societal impacts. These multisectoral and multilevel factors obscure the formation of a conceivable impacts of public guidance policies in Finland.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti
Emojulkaisun nimi
Volyymi
2025
Sivut
1–17
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Kustantajan version lisenssi
CC BY
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Rinnakkaistallenteen lisenssi
CC BY
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/01442872.2025.2469875
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä