undefined

The perceived pedagogical competence of teacher candidates in blended learning programs in Finland

Julkaisuvuosi

2025

Tekijät

Kangas, Jonna; Niemi, Laura; Ranta, Samuli; Paasovaara-Pösö, Salla; Kahila, Sanni; Korkeaniemi, Essi; Harju-Luukkainen, Heidi

Tiivistelmä

The global challenge of an insufficiency of teaching staff in Early Childhood Education (ECE) prompts initiatives such as Finland’s 1000+ training project, addressing the shortage through collaboration among universities. This research concerns the initial perceptions of pedagogical understanding and competence among students embarking on a blended teacher training program aiming to integrate work and study outside university hubs. The research approach was quantitative, as we surveyed 235 adult students to shed light on the interplay between their work experience and their pedagogical competence. The data analysis involved forming sum variables and conducting one-way analyses of variance to discern statistically significant patterns in the students’ responses. The results indicate significant connections between various aspects of work experience and perceived competence. Notably, the relationship between teaching experience and perceived competence in setting goals for pedagogical activities was significant. Furthermore, we identified a significant relationship between work experience and perceived competence in evaluating pedagogical activities. Hence, the study brings valuable new insights into the field of ECE teacher education in informing program development and pedagogical practices such that the existing competencies of adult students are acknowledged and further enhanced to tackle the diverse challenges of education.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Korkeaniemi Essi Orcid -palvelun logo

Harju-Luukkainen Heidi Orcid -palvelun logo

Paasovaara-Pösö Salla Orcid -palvelun logo

Helsingin yliopisto

Harju-Luukkainen Heidi

Kangas Jonna

Niemi Laura

Itä-Suomen yliopisto

Ranta Samuli

Kahila Sanni Karoliina

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

Early online

Julkaisu­foorumi

60157

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/10901027.2025.2455510

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä