undefined

Kohti opiskelijakeskeistä analytiikkaa ammattikorkeakoulussa

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Aksovaara, Satu

Tiivistelmä

Oppimisanalytiikkaa voidaan käyttää pedagogisten innovaatioiden kehittämiseen, arviointiin ja parantamiseen, sillä se tarjoaa tietoa toiminnan ja päätöksenteon tueksi. Oppimisanalytiikka liitetään usein digitaalisilla alustoilla tapahtuvaan oppimiseen. Korkeakoulutuksen digitalisaation myötä työelämälähtöinen ammattikorkeakoulupedagogiikka toteutuu yhä monimuotoisemmissa ympäristöissä sekä vaihtelevissa sosiaalisissa konteksteissa. Tarvitaan tutkimusta siitä, miten oppimisanalytiikka voidaan kestävällä ja joustavalla tavalla integroida näihin tilanteisiin opiskelijalähtöisen pedagogiikan tukemiseksi. Tutkimus tarkastelee oppimisanalytiikan hyödyntämistä opintojaksotasolla ammattikorkeakoulun digitaalisesti rikkaassa oppimisen ekosysteemissä. Oppimista tukee oppimisalustalle rakennettu prosessi, johon liitetään opiskelukokemusta tunnistava analytiikka. Lähestymistapa oppimisanalytiikan hyödyntämiseen on vahvasti pedagoginen. Keskiössä ovat opiskelijalähtöisyys ja opiskelijoiden kokemusten ymmärtäminen. Tutkimuksessa analytiikkaa hyödynnetään muun muassa psykologisten tekijöiden – kuten minäpystyvyyden, opiskelukyvyn, opiskelumotivaation ja hyvinvoinnin – sekä opiskeluaikaisten tunnekokemusten tarkasteluun. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista dataa voidaan hyödyntää opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden tunnistamisessa sekä miten tämä data tulisi kerätä ja hyödyntää oppimisprosessissa. Tutkimuksessa otetaan huomioon oppimisanalytiikan kestävään ja eettiseen käyttöön liittyvät periaatteet. Tutkimus koostuu viidestä osatutkimuksesta, joissa kerätään laadullisia ja määrällisiä aineistoja, kuten fokusryhmähaastatteluja, kyselyjä ja oppimisalustojen dataa. Laadullinen aineisto analysoidaan temaattisella sisällönanalyysillä ja määrällinen aineisto tilastollisin menetelmin. Analyysit tarjoavat monipuolista tietoa opiskelijoiden tarpeista ja kokemuksista. Tulokset osoittavat, että oppimisanalytiikan avulla voidaan kerätä ja analysoida opiskelijoiden kokemuksia erilaisissa oppimisen konteksteissa. Oppimisprosessiin integroitu oppimisanalytiikan hyödyntämismenetelmä mahdollistaa tietoon perustuvan päätöksenteon ja reagoinnin, tukien opiskelijan oppimisprosessin omistajuutta. Tulokset tarjoavat suosituksia ja toimintamalleja oppimisanalytiikan kestävästä integroinnista korkeakoulupedagogiikkaan.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Aksovaara Satu

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Erillisteos

Yleisö

Tieteellinen

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

G5 Artikkeliväitöskirja

Julkaisukanavan tiedot

Lehti

JYU Dissertations

Kustantaja

Jyväskylän yliopisto

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä