Kohti opiskelijakeskeistä analytiikkaa ammattikorkeakoulussa
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Aksovaara, Satu
Tiivistelmä
Oppimisanalytiikkaa voidaan käyttää pedagogisten innovaatioiden kehittämiseen, arviointiin ja parantamiseen, sillä se tarjoaa tietoa toiminnan ja päätöksenteon tueksi. Oppimisanalytiikka liitetään usein digitaalisilla alustoilla tapahtuvaan oppimiseen. Korkeakoulutuksen digitalisaation myötä työelämälähtöinen ammattikorkeakoulupedagogiikka toteutuu yhä monimuotoisemmissa ympäristöissä sekä vaihtelevissa sosiaalisissa konteksteissa. Tarvitaan tutkimusta siitä, miten oppimisanalytiikka voidaan kestävällä ja joustavalla tavalla integroida näihin tilanteisiin opiskelijalähtöisen pedagogiikan tukemiseksi. Tutkimus tarkastelee oppimisanalytiikan hyödyntämistä opintojaksotasolla ammattikorkeakoulun digitaalisesti rikkaassa oppimisen ekosysteemissä. Oppimista tukee oppimisalustalle rakennettu prosessi, johon liitetään opiskelukokemusta tunnistava analytiikka. Lähestymistapa oppimisanalytiikan hyödyntämiseen on vahvasti pedagoginen. Keskiössä ovat opiskelijalähtöisyys ja opiskelijoiden kokemusten ymmärtäminen. Tutkimuksessa analytiikkaa hyödynnetään muun muassa psykologisten tekijöiden – kuten minäpystyvyyden, opiskelukyvyn, opiskelumotivaation ja hyvinvoinnin – sekä opiskeluaikaisten tunnekokemusten tarkasteluun. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista dataa voidaan hyödyntää opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden tunnistamisessa sekä miten tämä data tulisi kerätä ja hyödyntää oppimisprosessissa. Tutkimuksessa otetaan huomioon oppimisanalytiikan kestävään ja eettiseen käyttöön liittyvät periaatteet. Tutkimus koostuu viidestä osatutkimuksesta, joissa kerätään laadullisia ja määrällisiä aineistoja, kuten fokusryhmähaastatteluja, kyselyjä ja oppimisalustojen dataa. Laadullinen aineisto analysoidaan temaattisella sisällönanalyysillä ja määrällinen aineisto tilastollisin menetelmin. Analyysit tarjoavat monipuolista tietoa opiskelijoiden tarpeista ja kokemuksista. Tulokset osoittavat, että oppimisanalytiikan avulla voidaan kerätä ja analysoida opiskelijoiden kokemuksia erilaisissa oppimisen konteksteissa. Oppimisprosessiin integroitu oppimisanalytiikan hyödyntämismenetelmä mahdollistaa tietoon perustuvan päätöksenteon ja reagoinnin, tukien opiskelijan oppimisprosessin omistajuutta. Tulokset tarjoavat suosituksia ja toimintamalleja oppimisanalytiikan kestävästä integroinnista korkeakoulupedagogiikkaan.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Jyväskylän yliopisto
Aksovaara Satu
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Erillisteos
Yleisö
Tieteellinen
OKM:n julkaisutyyppiluokitus
G5 Artikkeliväitöskirja
Julkaisukanavan tiedot
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet; Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä