undefined

Carbon neutral higher education institutions : a reality check, challenges and solutions

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Ahonen, Veronica Lucia; Woszczek, Aleksandra; Baumeister, Stefan; Helimo, Ulla T.; Jackson, Anne Kristiina; Kopsakangas-Savolainen, Maria; Kääriä, Juha; Lehtonen, Tommi; Luoranen, Mika; Pongrácz, Eva; Soukka, Risto; Vainio, Veera; El Geneidy, Sami

Tiivistelmä

Purpose: Calculating an organization's carbon footprint is crucial for assessing and implementing emission reductions. Although Finnish higher education institutions (HEIs) aim for carbon neutrality by 2030, limited research exists on plans to reach a similar target in any country. This paper aims to address the shared and individual challenges Finnish HEIs have with carbon footprint calculations, reductions, resources and offsetting. Design/methodology/approach: A survey was targeted to sustainability experts in all 38 HEIs in Finland to identify key patterns and trends in the focus fields of the study. SWOT analysis was used to classify main strengths, opportunities, weaknesses and threats, based on which a series of policy recommendations was drafted. Findings: Finnish HEIs are committed to carbon footprint tracking (97%, annually by 87%). The lack of standardization and the number of external stakeholders complicate accounting indirect emissions, impeding comparability and reliability. Only 39% had set separate emission reduction targets, suggesting a preference for carbon footprint over other environmental impact indicators. Insufficient monetary and human resources emerged in 23% of institutions, especially those smaller in size. Only 52% had clear offsetting plans, with shared concerns over trust and responsibility. Originality/value: By including both research universities and universities of applied sciences, the findings provide an unprecedented outlook into the entire Finnish HEI sector. The policy recommendations guide HEIs both locally and globally on how to improve their transparency and scientific integrity, reflect on core successes and weaknesses and how they complete their objectives of education, research and social impact while promoting stronger sustainability.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Turun yliopisto

Jackson Anne

Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto LUT

Woszczek Aleksandra Orcid -palvelun logo

Luoranen Mika Orcid -palvelun logo

Soukka Risto Orcid -palvelun logo

Helsingin yliopisto

Lehtonen Tommi

Ahonen Veronica Lucia

Oulun yliopisto

Kopsakangas-Savolainen Maria

Pongracz Eva Orcid -palvelun logo

Vaasan yliopisto

Lehtonen Tommi Orcid -palvelun logo

Jyväskylän yliopisto

El Geneidy Sami Orcid -palvelun logo

Baumeister Stefan Orcid -palvelun logo

Helimo Ulla

Vainio Veera Orcid -palvelun logo

Suomen ympäristökeskus

Kopsakangas-Savolainen Maria Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Emerald

Volyymi

25

Numero

9

Sivut

293-315

Julkaisu­foorumi

58854

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Rinnakkaistallenteen lisenssi

CC BY

Muut tiedot

Tieteenalat

Ympäristötekniikka; Liiketaloustiede; Kasvatustieteet; Yhteiskuntamaantiede, talousmaantiede; Muut yhteiskuntatieteet; Ympäristötiede

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1108/IJSHE-11-2023-0515

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä